torsdag den 16. januar 2014

Olesen. Ma"sej"!

Mandag stod den bare paa undervisning hele dagen. Vi laerte om hvordan man opstiller et projekt. Det er lidt haardt at komme paa skolebaenken igen men det er meget interresant at hoere om. Efter rengoering af platformen og endnu mere undervisning tog Emilie, Laerke og jeg ind til Nanyuki. Vi traengte til at spise is. Det meste er meget billigt men vi skal lige veanne os til priserne. Jeg koebte et par klipklapper til 200 Ksh og senere saa jeg nogle til 100 Ksh. Der tog jeg mig selv i at blive for naerrig og blev lidt bitter over det inden det gik op for mig at jeg kunne have sparet 7 kr. Det gaar nok. Vi var henne i Nickis Fruitshop for at koebe mangoer. De koster 20 Ksh pr styk. Jeg elsker de billige priser. Men jeg kommer nok til at bruge mange penge alligevel. Vi fik ogsaa koebt en rigtig grim safarikasket saa vi er helt klar til paa fredag. Vi har aftalt at gaa turistamok. Det skal nok gaa hen og blive en sjov weekend.

I soendags var vi i den lokale kirke. Det var vildt at proeve. Inden vi kom ind spurgte James os om vi ikke ville optraede med en sang i kirken. Naesten det hele foregik paa swahili saa vi forstod ingenting. Men det var vildt underholdende at hoere paa alle sangene. Man rejste sig bare hvis man havde noget at synge og saa sang alle andre efter mens vi alle klappede. Der var rigtig meget sang. Til sidst var det vores tur. Det blev busters verden vi sang. De forstaar jo alligevel ikke om det er en religioes sang. Der var mange smaa boern i kirken. De sad og legede med os. Til sidst var der dog et par smaa drenge som spurgte om de ikke maatte faa mit ur og mit vand. Jeg har det lidt svaert med om man skal tage saadan noget med da de er fatige og ikke selv har rent drikkevand. Men hvis vi ikke har vand med os doer vi naesten. Da kirken var slut gik alle ud og vi gav haand til alle. Der er nogle forskellige regler med om man maa kigge dem i oejnene. Det er lidt svaert at finde ud af. Kirken er bare et klasselokale til hverdag, men om soendagen bliver det lavet om til byens kirke.

I sidste uge var der en dame som spurgte mig om jeg var en masai. Hun var helt serioes omkring hendes spoergsmaal. Jeg sagde selvfoelgelig nej. Jeg skal daelme ikke dele min mand med 17 andre koner, men hun sagde at Olesen er et Masainavn. Det er allivel ret sejt.

Tirsdag var vi ude paa en lokal skole, Girgiri schule hedder den. Det er en James har startet op i 93. Her skulle vi i grupper obsereve en time med en klasse. Min gruppe var til biologi i en 5. klasse. Hele undervisningen foregik paa engelsk og naar laereren spurgte om de forstod sagde de alle "YES". Saa vi fik den forstaaelse af at de alle var gode til engelsk. Da vi kom hjem senere paa dagen skulle vi selv planlaegge en undervisningstime. Min gruppe skulle undervise i engelsk. Vi planlagde at vi skulle synge en sang, og saa skulle vi snakke om hvad vi vil vaere naar vi bliver store. Om aftenen havde vi BBQ night. Vi hjalp alle hinanden med at skaere salat og forme boeffer. Det var vildt laekkert og en sindsyg hyggelig aften. Vi spiste alle sammen for meget.

Onsdag Skulle vi afsted til Girgiri. Den ligger 30 min gaatur fra platformen. Her startede vi med at gaa ind i klassen vi skulle undervise i. Vi havde et verdenskort med saa de kunne se hvor Danmark ligger i forhold til Kenya. De klappede af os rigtig meget. Da vi tog kortet frem vidste de ikke engang hvor Kenya var og hvad Afrika var! De forstod ikke saerlig meget at det vi sagde selvom de sagde at de forstod. Vi blev enige om at det er noget de bare siger af ren refleks. Da vi kom til at de skulle skrive ned i deres haefte hvad de vil vaere naar de bliver store. De blev helt forvirret da de nok ikke er vandt til selv at maa bestemme hvad de maa skrive ned. Men de fik det gjort og saa kom de alle op en efter en og fortalte: "When I grow up I want to be a King". De havde alle droemme fra at blive praesident og computer til at blive taxachaufoer og shopkeaper. De var virkelig soede og de ville have at vi kom igen og underviste dem. Vi maatte desvaerre skuffe dem. Paa vejen hjem fik vi taget nogle hoppebilleder og saa kom der en lastbil forbi og spurgte om vi ville have et lift. Det kunne vi da kun sige ja til. Vi kom op paa ladet trods nederdelene og kjolerne. Vi blev sat af uden for porten. Det var vildt at proeve.

Om eftermiddagen havde vi lige et par timers swahili og derefter tog vi alle ind til Nanyuki. Vi bestilte en Matatu og en taxa (matatu er en vild minibus. Noget vaerre skrammel). Jeg kom med i taxaen og vi saa frem til en lidt mere luksustur. Men taxaen viste sig hele tiden at gaa i staa saa taxamanden spurgte om vi ikke ville ind i matatuen. Der kan kun vaere 14 i en matatu men vi er 17. Derfor maatte vi sidden oven paa hinanden og ligge paa hinanden. Det var nok den vaerste matatupolevelse jeg har haft indtil videre. Inde i byen tog vi i nakumat for at koebe lidt snacks og morgenmad til i morgen, naar vi skal paa safari. Vi kunne ogsaa lige naa paa markedet i slummen. Her fik jeg koebt to par shorts til 14 kr stykket. Helt vildt billigt. Saadan nogle markeder kan der godt vaere i Danmark. Da vi skulle tilbage saa vi to smaa drenge rode i en stor skraldebunke. De proevede at finde mad. Der fik jeg lige hjertet op i halsen. Det var haardt at se. Vi spiste aftensmad paa Home Pup. Her bestilte vi et ordentligt festmaaltid med chapati(vildt gode madpandekager) med gedekoed og lidt groensager. Der var virkelig meget mad. Vi fik en god oel til maden. I alt kom vi af med omkring 600 skiling hver. Det svarer til 35 kroner. Det hele er gennerelt meget billigt her nede.
Paa vejen hjem var det blevet moerkt, men matatuchaufoeren stoppede fordi der lige loeb et par zebraer ved siden af vejen. Vi saa forresten ogsaa antiloper paa vej ind til byen. Jeg foeler allerede vi har vaeret paa en lille safari.

I dag har vi lavet workshops for nogle unge inde fra byen. Vi lavede blandt anden en workshop omkring sexualitet. Det var virkelig spaendende at hoere de forskellige holdninger.

I dag har jeg faaet en kaempe stor torn ind i foden. Det er nogle sindsyge traeer hernede. Og ederkopperne er jeg ved at kunne klare. Naar det er moerkt er der vildt mange og store edderkopper oppe ved hullet. Saa aftentisseturen skal bare overstaaes. I morgen tager vi afsted kl 6 fra Platformen. Vi skal koere i omkring 6-7 timer for at komme til Masai Mara. Vi har koebt Nutella til morgenmaden. Det er som om at alt slik er meget bedre her nede. Jeg savner allerede rugbroed.

Jeg ser frem til weekenden og paa mandag naar det er skypetid med familien derhjemme.

Kaerlige og afrikanske hilsner fra Caroline. Lala Salama!

3 kommentarer:

  1. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet
  2. Jeg har lige læst en rejseartikel fra Kenya, hvor man besøger nogle masai-landsbyer i det sydvestlige Kenya. Der står bl.a. at alle masaier hedder "ole" - idet ole betyder søn af. Så jeg kan godt forstå, at kvinden syntes, at Olesen er lidt masai-agtigt.

    http://politiken.dk/rejser/nyheder/ECE2165219/paa-alternativ-cykeltur-blandt-vilde-dyr-i-kenya/

    SvarSlet
  3. Hej Caroline
    Det er bare vildt spændende at læse om alt det du oplever. Men de der edderkopper ved hullet.....lyder bare vildt klamt!!. Man bliver vist en sej tøs af at være på sådan en rejse! Glæder mig til at høre om safarituren.
    Knus fra os i Hammel/ Birthe

    SvarSlet