torsdag den 23. januar 2014

Masai Mara

Saa er vi alle tilbage paa platformen efter en god forlaenget weekend. 8 af os har vaeret i Masai Mara paa safari. De andre var saa seje at bestige Mount Kenya. Det er jeg ret misundelig paa. Det maa blive naeste gang. Men fredag tog vi afsted kl 6 om morgenen. Der kom to luksusmatatuer efter os. Vi sad godt. Efter et par timer stoppede vi for at faa morgenmad. Vi havde koebt noget broed og Nutella saa det var begyndelsen paa en rigtig usund weekend. Snakken gik i vores bil og pludselig holdte vi ved Great Rift Valley og noed udsigten der. Det var rigtig flot. Efter den fornoejelse kom vi til en lille by hvor vi fik vores frokost. Dette var en typisk kenyansk frokost med chapati, ris, linser og koed med fedt og brusk. Jeg bliver helt sikkert vegetar hernede. Da vi kom ud var den ene matatu vaek. Vi stod og ventede i en halv time foer vores kok (ja, vi havde egen kok med. Luksus) kom og sagde at den ene matatu var koert paa vaerksted. Vi havde ellers lige forstillet os at de havde koert med alt bagagen og solgt det paa et marked. Men efter fem kvarter sagde kokken at vi alle skulle saette os ind i den ene matatu og saa bare koere resten af vejen. Da der ikke var nok saeder satte kokken sig bare paa en koeleboks midt i matatuen. Chaufoeren koerte sindsygt saa det var ret vildt at han bare sad der.
Paa vejen saa vi bavianer i massevis. Da vi kom paa en laaang grusvej saa vi ogsaa gnuer, giraffer, zebraer og en grim fugl. Da vi endelig ankom kl 17 skulle vi hurtigt afsted paa safari. Vi naaede at se mange dyr. Vi saa blandt andet en loeve som var ved at aede en gnu. Vi saa ogsaa elefanter, antiloper og en masse andre dyr. Da vi kom tilbage til der vi skulle bo fik vi aftensmad og ellers gik vi bare i seng da vi var saa treatte. Vi boede to og to i store telte. I teltene var der to store senge (de var godt nok ikke lange nok til min lange krop), toilet og bad. Det var meget fint udover at i Pernilles og mit telt kunne man ikke taende og slukke for lyset som var taendt fra 18 til 22. Der hang bare en ledning ned med to kobbertraade i enden. Ret farligt. Det hele var meget fugtigt saa vi foelte os ret klamme. Den foerste nat kunne vi ikke rigtig sove paa grund af at det regnede saa meget. Men op kom vi loerdag morgen for at komme paa safari.
Igen saa vi en masse dyr. Her kommer lige en lang liste af hvad vi saa................................

Vi spiste frokost under et trae midt paa savannen. Rundt omkring os gik antiloper, zebraer og en enkelt giraf. Vi ankom til teltene igen senere paa eftermiddagen hvor vi fik os et koldt dush og ellers bare fik hygget med kortspil. Da vi var saa traette gik vi i seng forholdsvis tidligt. Jeg fik et ordentligt rap over nallerne da jeg kom til at roere ved kobbertraadene ved lampen. Pernille og jeg faldte i soevn i de fugtige senge inden lyset gik kl. 22. Jeg vaagnede dog en del gange om natten da bavianerne skreg lige uden for vores telt.
Kl halv 7 soendag tog vi afsted paa safari igen. Vi fik set et par enkelte perlehoens ellers dragede vi bare snuden hjem ad til platformen. Det Blev til en rigtig lang tur. Det meste af turen foregik paa grusvej. Chaufoererne koerte igen matatuen helt hjernedoedt. De koerte paa et tidspunkt ovre i den ene side af en grusvej og de saa saa deres snit til at hurtigt koere over i den anden side da der var et kaempe bump de lige skulle hen over. Vi hoppede en halv meter og slog os lidt, men chaufoerene vendte sig bare om og grinte.
Paa vejen hjem i matatuen fik Laerke, Nanna, Pernille og jeg forberedt Jeopardy til onsdag aften. Det skal nok blive sjovt. Paa vejen hjem fik vi leget lidt mere turist da vi kom forbi Thomsons Fall. Det var rigtig smukt at se. Jeg mener det er 72 m og vandet var helt brunt. Lidt noget andet end de faa vandfald jeg har set i Schweiz og Norge. Vi passerede ogsaa aekvator et par gange og vi fik taget et billede af os alle sammen med en fod paa hver side af aekvator. Alt i alt var det en rigtig god weekend med masser af bubberbilleder, turistopfoerelse og afrika. Vi hyggede os rigtig meget.
Da vi kom hjem omkring kl 19 var det helt dejligt at se de andre. Det var virkelig spaendende at hoere om deres tur. De havde alle naaet toppen.

Her er lige et par billeder fra safari og til sidst er der et enkelt billede fra kongedalen ;)

Vi er alle blevet helt tosset med zebraer da de gaar rundt over det hele. Bl.a. lige uden for hegnet. Vi saa ogsa masser paa safari.

Victoria, Therasa og Christie i en af safaribilerne. Ja, vi opfoerte os som de vildeste turister!

Udsigten paa Masai Mara. Det skulle til at regne paa det tidspunkt, saa jeg naaede lige at faa solen med.

Emilie og Christie som er fuldstaendig klar paa en lang safaridag. I baggrunden er der et telt som er magen til det vi sov i.

Vi var saa taet paa alle dyrene. Her en elefant. Rundt omkring var der mange flere elefanter, bl.a. en babyelefant!

Her spiser vi frokost i det groenne. Vores kok havde lavet varmt mad til os. Vi spiser varmt mad morgen, middag og aften. Jeg kunne daelme godt spise en rugbroed! Men der er godt nok lange udsigter til det.

GIRAFSELFIE!!!! Fra hoejre: Pernille, Laerke, Nanna og jeg.

Saa sexede var vi! Vi ville helst ikke have malarie saa paa med sokker i sandalerne. Vi var saa vaagede at tage til malariaomraade uden at tage malariepiller. Men ind til videre er der ingen symptomer paa malaria!

Her hopper vi lidt i kongedalen